Hieronder hebben wij een aantal veelgestelde vragen voor u uitgelicht. Staat uw vraag er niet tussen kijk dan op https://uwzorgonline.nl/consumenten/hulp-en-veelgestelde-vragen
- Moet ik apart een account aanmaken voor mijn kind, vader of moeder? Is hier een uniek e-mailadres voor nodig?
- Hebben mijn partner en/of kind(eren) ook DigiD nodig om in te loggen?
- Wat moet ik doen als ik maar één e-mailadres heb in mijn huishouden?
- Kan ik de app op hetzelfde apparaat samen met bijvoorbeeld een gezinslid gebruiken?
- Kan ik naast DigiD ook nog met mijn e-mailadres en wachtwoord inloggen?
- Ik heb al een Uw Zorg Online account, maar ik wil inloggen met DigiD. Hoe doe ik dat?
- Waarom krijgen kinderen boven de 16 jaar toegang tot online zorgdiensten?
- Tot welke leeftijd mag ik als ouder toegang tot het patiëntenportaal van mijn kind?
Moet ik apart een account aanmaken voor mijn kind, vader of moeder? Is hier een uniek e-mailadres voor nodig?
Een account geeft inzage in persoonlijke medische gegevens bij de praktijk. Daarom heeft iedereen een eigen account nodig. Voor elk account is een uniek e-mail adres nodig. Voor familieleden die geen eigen e-mailadres hebben kunt u een e-mailadres aanmaken. U kunt er ook voor kiezen om een alias te gebruiken.
In de Uw Zorg online app is het mogelijk om meerdere gebruikers toe te voegen, bijvoorbeeld van uw partners of kind. Kies in de Uw Zorg online app bij Instellingen voor ‘Extra gebruiker toevoegen’ en volg de instructies.
Hebben mijn partner en/of kind(eren) ook DigiD nodig om in te loggen?
Ja. Een Uw Zorg Online account biedt inzage in persoonlijke medische gegevens bij uw zorgverlener. Daarom heeft iedereen een eigen account nodig om in te loggen. Heeft uw partner en/of kinderen geen DigiD? Dan kunnen zij DigiD aanvragen. Let op, DigiD is persoonlijk.
Heeft u maar 1 e-mailadres voor uw hele gezin? Dan kunt u makkelijk een alias aanmaken.
Wat moet ik doen als ik maar één e-mailadres heb in mijn huishouden?
Maakt u gebruik van de services van Uw Zorg online? Dan heeft u een account aangemaakt met uw e-mailadres. Voor Uw Zorg online heeft iedereen een uniek e-mailadres nodig voor een account. Als u een account heeft met uw eigen e-mailadres weet u zeker dat alleen u bij uw medische gegevens kunt.
Via verschillende aanbieders maakt u eenvoudig een gratis extra e-mailadres aan.
U kunt ook een zogenaamd e-mail alias aanmaken. Met een alias maakt u voor een bestaand e- mailadres een extra adres aan. Hierdoor komen voor beide e-mailadressen de berichten in hetzelfde postvak binnen. Zo komt de mail voor
Ik heb een Gmail account
Heeft u een Gmail account, dan kunt u eenvoudig een + (plus) teken toevoegen voor het @ teken.
Bijvoorbeeld:
Uw e-mailadres is:
U blijft alle notificaties ontvangen op het
Ik gebruik Microsoft e-mail
E-mailadressen van Microsoft eindigen onder andere op @outlook.com, @hotmail.com of @msn.com. Heeft u een Microsoft e-mailadres? Volg dan de volgende stappen:
- Log in uw e-mailprogramma in.
- Druk rechtsboven in uw scherm op het tandwiel (Instellingen).
- Zoek in het zoekveld op ‘alias’ en druk op ‘E-mailaliassen’.
- Druk op ‘Primaire alias beheren of kiezen’.
- Druk op ‘E-mailadres toevoegen’.
- Selecteer ‘Een nieuw e-mailadres maken en toevoegen als een alias’.
- Vul het e-mailadres in dat u wilt gebruiken.
- Druk op ‘Alias toevoegen’.
U kunt nu dit e-mailadres gebruiken voor bijvoorbeeld iemand anders binnen uw huishouden. U ontvangt alle notificaties op het primaire e-mailadres.
Kan ik de app op hetzelfde apparaat samen met bijvoorbeeld een gezinslid gebruiken?
U kunt met meerdere personen gebruik maken van dezelfde app. Voeg hiervoor een extra account toe aan de app:
- Open de app en voer uw eigen code in.
- Ga rechts onderin naar ‘instellingen’.
- Tik op ‘Extra gebruiker toevoegen’.
- Laat de extra gebruiker een code van 5 cijfers kiezen.
- Let op: voor de extra gebruiker is een eigen account met een eigen e-mailadres nodig. Maak deze aan via de website van uw praktijk.
- Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord van de extra gebruiker in en druk op de knop ‘Aanmelden’.
- U ontvangt nu éénmalig een beveiligingscode op het e-mailadres van de extra gebruiker. Vul deze beveiligingscode in en druk op ‘Inloggen’.
- Het account voor de extra gebruiker is ingesteld. U komt op het hoofdscherm van de app. Om te wisselen van gebruiker gaat u in het menu naar ‘Wisselen van gebruiker’.
Als u de app afsluit en later opnieuw opent, kunt u in het pincode-scherm kiezen wie de app wil gebruiken.
Kan ik naast DigiD ook nog met mijn e-mailadres en wachtwoord inloggen?
Ja, naast het inloggen met DigiD blijft het mogelijk om in te loggen met uw e-mailadres en wachtwoord en de sessiecode die u op uw e-mailadres ontvangt. Inloggen met DigiD is veiliger dan inloggen met e-mailadres en wachtwoord. In de app kunt u uw eigen pincode blijven gebruiken.
Ik heb al een Uw Zorg Online account, maar ik wil inloggen met DigiD. Hoe doe ik dat?
U koppelt dan uw DigiD aan uw bestaande Uw Zorg Online account. Dit is een eenmalige handeling. U doet dit op de volgende manier:
- Ga naar de patiëntenomgeving van de praktijk.
- Klik op ‘Inloggen’.
- Klik op ‘Inloggen met DigiD’.
- Volg de stappen van DigiD.
- U krijgt de vraag of u al een account voor de patiëntenomgeving heeft.
- Klik op ‘Ik heb een account’.
- Vul het e-mailadres en wachtwoord van uw Uw Zorg Online account in om DigiD toe te voegen aan uw account.
- Vanaf nu kunt u inloggen met DigiD of met uw e-mailadres, wachtwoord en beveiligingscode.
Waarom krijgen kinderen boven de 16 jaar toegang tot online zorgdiensten?
Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling. Zij hebben dezelfde patiëntenrechten als volwassenen. In zaken die te maken hebben met hun gezondheid, worden zij dus niet meer als minderjarig beschouwd, ook al zijn ze nog geen 18 jaar.
Een jongere van boven de 16 heeft recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer, tenzij de jongere daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Een jongere boven de 16 heeft dan ook het recht om zijn medisch dossier in te zien; daarvoor is geen toestemming van zijn ouders nodig. Een jongere van boven de 16 geeft bovendien zelf toestemming voor een behandeling. Toestemming van de ouders is niet meer nodig.
Tot welke leeftijd mag ik als ouder toegang tot het patiëntenportaal van mijn kind?
Kinderen tot 12 jaar
Alleen de ouders of voogd hebben toegang tot het patiëntportaal van het kind.
Kinderen van 12 tot 16 jaar
Vanaf 12 jaar mogen kinderen meebeslissen over hun zorg en behandeling. Hierbij past dat zij ook toegang kunnen krijgen tot het patiëntenportaal. Kinderen in deze leeftijdsgroep kunnen zelf inloggen in hun portaal. Kinderen en ouders geven elkaar mondeling toestemming om in te loggen. Zonder overeenstemming is inzage wettelijk niet toegestaan.
Kinderen van 16 jaar en ouder
Vanaf nu mag uw kind zelf beslissen over hun behandeling en alleen nog zelf inloggen in het patiëntenportaal. Uw kind beslist zelf wie er eventueel meekijkt. Het gebruik van de DigiD van uw kind om in te loggen om het dossier in te zien wordt gezien als een wettelijke overtreding.